Je zou denken dat het makkelijk zou zijn. Gewoon een lettertype kiezen, wat kleuren op een pagina plakken en klaar is kees. Maar het ontwerpen van een huisstijl kan ontmoedigend zijn. Wanneer uw bedrijf een uitgebreide merkenportefeuille heeft, een ingewikkeld logosysteem, en deel uitmaakt van een grotere organisatie met verschillende identiteiten voor onderafdelingen zoals afdelingen en dochterondernemingen, moet u goed nadenken over hoe u één consistente visuele taal kunt creëren die uw medewerkers als een thuis voelt. Gelukkig hebt u veel goede hulpmiddelen tot uw beschikking om u bij dit proces te begeleiden. Vandaag leggen we uit wat de huisstijl is, hoe ontwerpers de term in hun werk gebruiken en waarom hij tegenwoordig zo belangrijk is voor bedrijven.
Wat is bedrijfsidentiteit?
Huisstijl is de uitstraling van een merk. Het is de visuele taal die een bedrijf gebruikt om te communiceren met zijn klanten, werknemers en het grote publiek. Met andere woorden, corporate identity is de visuele handtekening van een merk.
Hoe belangrijk het ook is, de term "corporate identity" wordt door verschillende mensen en disciplines op veel verschillende manieren gebruikt. Dit kan verwarrend zijn voor bedrijven en merken die willen begrijpen wat het is en hoe ze het kunnen ontwerpen. Dus voordat we in de tools en methoden duiken die bedrijven gebruiken om hun huisstijl te ontwerpen, laten we eerst wat duidelijkheid scheppen.
Hoe ontwerp je een huisstijl?
Een huisstijlteam bestaat uit visuele ontwerpers, copywriters en strategen. Zij zijn verantwoordelijk voor het creëren van een visuele taal die consistentie en vertrouwen bevordert tussen het merk en zijn klanten, werknemers en publiek. Zij moeten experts zijn in de visuele taal van hun bedrijfstak, cultuur en klant. Ze moeten de behoeften en wensen van hun klanten kunnen vertalen in de taal van het merk. Ze moeten ook de taal van het bedrijf beheersen, zodat ze een visuele taal kunnen creëren die het bedrijf helpt efficiënter te functioneren. Ze moeten als een team samenwerken met andere afdelingen in hun organisatie om één samenhangende boodschap voor het merk te creëren.
Waarom is Corporate Identity zo belangrijk?
Als u ooit in een bedrijf hebt gewerkt dat hetzelfde logo en kleurenschema gebruikt, denkt u misschien dat corporate identity overbodig is. Maar het ontwerpen van één sterke visuele taal die het merk verenigt is cruciaal voor de groei van een bedrijf. Bij het bouwen van een merk moet een bedrijf nadenken over hoe het zich kan onderscheiden op het overvolle canvas van concurrenten. En dat is moeilijk. Consumenten hebben veel merken om uit te kiezen, en het kan een uitdaging zijn om er een te vinden die bij hen aanslaat. Het ontwerpen van een huisstijl is een van de beste manieren om een gedenkwaardige uitstraling te creëren die opvalt in de massa. Een huisstijl is de kern van een merk en kan worden gebruikt om via alle kanalen te communiceren. Het kan werknemers inspireren om harder te werken, klanten helpen om aankoopbeslissingen te nemen en het merk vertegenwoordigen bij het publiek. Het is belangrijk op te merken dat een huisstijl meer is dan alleen een logo. Het is een overkoepelende look en feel voor het hele merk, van kleurenpalet tot tone of voice.